Trolejbusy w Arnhem

Położone nad Renem we wschodniej części Holandii miasto Arnhem znane jest głównie z operacji desantowej podczas II wojny światowej z udziałem Wojska Polskiego. Obecnie w Arnhem znajduje się sieć trolejbusowa składająca się z sześciu linii. Jest to jedyna sieć w Holandii oraz jedna z największych w Europie Zachodniej.

Historia komunikacji trolejbusowej w Arnhem

Przed wybuchem wojny w Arnhem istniała sieć tramwajowa. Zniszczenie zajezdni tramwajowej, oraz większości taboru i urządzeń podczas bitwy pod Arnhem w 1944 roku położyło kres eksploatacji tramwajów. Z powodu strat zdecydowano się zastąpić tramwaje siecią trolejbusową.

Trolejbusy-na-zachodzie-europy-relacja-opis-siec-linii-w-Arnhem-Holandia

Pierwsza linia trolejbusowa oznaczona numerem 1 na trasie Arnhem – Velp została otwarta w dniu 5 września 1949 roku. Zasięg sieci stopniowo rozszerzał się na kolejne dzielnice. Uruchomiono między innymi linie do Oosterbeek, Geitenkamp, Hoogkamp, Alteveer, Malburgen i ‘t Broek.

Trolley-in-Arnhem-Nederland-West-Europe-report-article

Lata 60. i 70.

W pod koniec lat 60. i na początku lat 70. zagrożeniem dla rozwoju sieci stała się szybko rozwijająca komunikacja autobusowa. Jednak pomimo tego sieć była w dalszym ciągu rozbudowywana. W 1977 roku uruchomiono odcinek od Malburgen do Het Duifje, zaś rok później przedłużono trasę od Alteveer do ‘t Cranevelt (przedłużoną w 1990 roku do nowego wejścia do Burgers Zoo.

Public-transport-Trolejbusy-w-Holandii

Lata 80. i 90.

W latach 80. sieć trolejbusowa została dodatkowo rozszerzona. W 1984 roku poprzez nowy most nad Renem została uruchomiona linia trolejbusowa do De Laar West.  Była to druga trasa w Arnhem umożliwiająca podróż trolejbusem do południowych dzielnic miasta.

Ktore-miasta-na-zachodzie-Europy-maja-komunikacje-trolejbusowa

W 1987 roku otwarte zostało trzecie połączenie w postaci linii 5 kursującej na trasie Presikhaaf – Holthuizen / Vredenburg. W tym samym roku linia 2 została przedłużona do Elsweide zastępując autobusy na tej trasie. W 1996 roku obsługa trasy do Elsweide została przejęta od linii 2 przez linię 5, zaś linia 2 przejęła od linii 5 obsługę Holthuizen / Vredenburg.

Komunikacja-miejska-w-Holandii-trolejbusy-w-Arnhem

Fuzje w latach 90.

W 1993 roku nastąpiła fuzja firm transportowych GVA oraz Gelderse Streekvervoers Maatschappij (GSM) do Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM). W 1996 roku nastąpiła kolejna fuzja. Spółka GVM połączyła się ze spółką TET tworząc spółkę Oostnet. W 1999 roku spółka Oostnet połączyła się z Connexxion.

Trolejbusy-w-Arnhem

Trolley 2000

W międzyczasie toczyły się dyskusje nad likwidacją sieci trolejbusowej. Z planów całkowitej likwidacji się wycofano. Zaczęto wdrażać ambitny plan Trolley 2000 który miał na celu przyspieszenie oraz odnowę linii trolejbusowych. Projekt zakładał budowę bus-pasów z priorytetem ruchu. Kupiono również nowe przegubowe niskopodłogowe trolejbusy Berkhof Premier AT 18 i Van Hool AG300 T.

Komunikacja-miejska-w-Arnhem-Holandia-opis-sieci-trolejbusowej

W ramach oszczędności niektóre linie zostały skrócone. W 1997 roku linia 2 została zastąpiona komunikacją autobusową. Natomiast w dniu 5 września 1999 roku, dokładnie 50 lat po uruchomieniu trolejbusów w Arnhem linia 7 została przekształcona z trasy autobusowej na trolejbusową.

Sieci-trolejbusowe-w-zachodniej-Europie-Arnhem-Holandia

W 2002 roku nastąpiła kolejna reorganizacja sieci. Linia 5 została przedłużona do De Laar West, zastępując na tym odcinku linię 9, zaś linia 7 została wówczas przedłużona do Geitenkamp.

Trolley-line-network-in-west-Europe-Arnhem-Nederlands

 

Rozwój sieci w XXI wieku

Na początku XXI wieku sieć trolejbusowa przeżywa kolejny rozkwit. Wybudowano nowe odcinki oraz przywrócono ruch na poprzednio zawieszonych trasach. W 60 rocznicę uruchomienia sieci przywrócone zostało kursowanie linii 2 na trasie do Hoogkamp. W tym celu w lecie 2009 roku sieć trakcyjna została wyremontowana i częściowo odbudowana.

Linie-trolejbusowe-w-Europie-zachodniej-tabor-sieci-gdzie

W grudniu 2007 roku przedłużono trasę z Elderveld do Schuytgraaf. W czerwcu 2008 roku sieć trolejbusowa objęła zasięgiem obok północnej również południową część Schuytgraaf. W grudniu 2010 roku obie odnogi zostały połączone w jedną dwukierunkową pętlę uliczną o długości 5,6 km.

Komunikacja-miejska-w-Europie-zachodniej-sieci-trolejbusowe-Arnhem

W 2013 roku dwie gałęzie trolejbusu linii 3 w dzielnicy Arhnerm-Noord również zostały połączone tworząc kolejną pętlę przebiegającą ulicami. W latach 2009-2013 zakupionych zostało 20 szwajcarskich trolejbusów Hess Swisstroley.

 

Współczesny układ sieci

Obecnie transport trolejbusowy w Arnhem prowadzony pod marką Breng, która powstała z przekształcenia marki Connexion 13 grudnia 2009 roku. Długość tras wszystkich linii wynosi około 52 kilometry. Trolejbusy zasilane są napięciem 600V prądu stałego.

Komunikacja-miejska-w-Arnhem-opis-sieci-trolejbusowej

Sieć trolejbusowa od 9 grudnia 2012 roku składa się z 6 linii. Trasy numerowane są w zakresie 1-3, 5-7. Kursują one na trasach przedstawionych poniżej:

1 – Station Oosterbeek – Velp
2 – Centraal Station – Hoogkamp
3 – Burgers Zoo – Het Duifje
5 – Schuytgraaf – Presikhaaf
6 – De Laar West – Elsweide / HAN
7 – Geitenkamp – Rijkerswoerd

Centralnym punktem przesiadkowym, w którym spotykają się wszystkie linie jest dworzec kolejowy Arnhem Centraal Station.

Siec-trolejbusow-Arnhem

 

Węzeł ma postać pętli trolejbusowo-autobusowej zintegrowanej z dworcem kolejowym. Obecnie dworzec jest w rozbudowie i budowane jest tutaj centrum komunikacyjne gdzie będzie można poruszać się wewnątrz zintegrowanego systemu transportu publicznego w Holandii. Odjazdy trolejbusów są zsynchronizowane, a kursy na poszczególnych liniach wykonywane są z częstotliwością 10-20 minut. Możliwa jest również wygodna przesiadka na pociągi podmiejskie oraz Intercity. Z dworca w Arnhem odjeżdżają również pociągi międzynarodowe, zatrzymuje się tu także niemieckie ICE.

Sieci-trolejbusowe-w-zachodniej-Europie

Bilety i rozwiązania taryfowe

Koszt przejazdu jednorazowego to 2 euro płatne u kierowcy. Biletów nie można kupić na mieście czy w biletomatach. Wejście następuje przednimi drzwiami, gdzie u kierowcy kupujemy bilet.

Bilety-komunikacji-miejskiej-Holandia-Ceny-za-przejazd

Można korzystać również z przedpłaconej karty NS-Card którą odbijamy przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Dzięki tej karcie możemy dokonywać opłat zarówno za przejazdy pociągami jak i komunikacją miejską. Liczona jest faktyczna opłata za przejechany odcinek.

Podmiejskie-linie-trolejbusowe

 

Tabor

Operator Breng w roku 2013 posiadał 51 pojazdów. Oprócz nowo zakupionych 20 sztuki trolejbusów Hess Swisstroley na ulicach Arnhem można spotkać pojazdy które zostały w spadku po firmie Connexion – Van Hool AG300T – 9 sztuk, wyprodukowane w latach 1993-1997 oraz Berkhof Premier AT18 z lat 1998-2002. Numery taborowe są z zakresu 5201-5253.

Arnhem-trolley-network

 

Muzeum sieci trolejbusowej

Cztery stare trolejbusy zostały zachowane. Są to pojazdy o numerach 101 – pierwszy trolejbus w Arnhem, 139 pochodzący z roku 1955, 174 wybudowany w roku 1975 oraz 158 z 1984 roku. Historyczny  tabor można zobaczyć na w muzeum znajdującym się na terenie zajezdni mieszczącej  się przy Westervoortsedijk. Muzeum jest czynne w każdy czwartek w godzinach od 13:00 do 17:00

Sieci-trolejbusowe-Europa-Zachodnia

Meet the Author

Grzegorz
0 comments… add one

Leave a Comment

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. plików cookies

Pliki cookies na stronie www.kasownik.pl wykorzystujemy po to aby polepszać jakość naszych usług i lepiej dopasować jej funkcjonalność dla potrzeb użytkowników. Cookies na stronie wykorzystywane są między innymi przez aplikacje Google służące do statystyk strony. Dane te są anonimowe, a pliki cookies można w każdej chwili usunąć poprzez odpowiednią opcję w ustawieniach przeglądarki. Strony z obsługą plików cookies działają lepiej i są ciekawsze niż te bez nich. Cookies zajmują mało miejsca na dysku, kilka, kilkanaście kilobajtów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Powrót